Van Mora naar Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu Van Mora naar Ostersund - Reisverslag uit Östersund, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu

Van Mora naar Ostersund

Door: R+T

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Tineke

10 Juni 2014 | Zweden, Östersund

Vanmorgen eerst naar Nussnass gereden. Daar komen de originele Dalanar paardjes vandaan. Dat zijn die rode en blauwe houten paardjes die heel veel mensen wel kennen. Ze waren oorspronkelijk gemaakt voor de wereldtentoonstelling in New York in 1939. In dit plaatsje staat de werkplaats van de familie Oleson, die hiermee wereldberoemd is geworden. Deze werkplaats is te bezichtigen, wat wij dan ook gedaan hebben.

Van daar naar Orsa, waar het grootste berenpark van Europa is. Hier zijn vooral de bruine beer, de Oziacbeer en de ijsbeer te bekijken. Het was leuk om een moederbeer met haar 3 jongen bezig te zien. Als de jongen tussen de 1 1/2 en 2 1/2 jaar oud zijn, verlaten zij de moeder, die dan weer op zoek gaat naar een partner om nieuwe jongen te krijgen. In 1 stuk van het park zaten 2 jongen van 1 1/2 jaar oud, gezellig samen volwassen te worden. Wij kwamen precies op tijd om te zien hoe deze tweeling gevoerd werd.
Verder leefden er in dit park tijgers, panters, wolven en lynxen.

Met het bezichtigen van al dit moois, waren wij de hele ochtend zoet.
's Middag hadden we alle tijd voor het rijden van onze 307 km. naar Ostersund. Hier hadden we de pech om over een 20 km lange weg te moeten rijden waar het wegdek weggehaald was om te vervangen,
Dat is altijd wel heel erg spannend om te rijden.Maar gelukkig weet Ronald heel goed hoe hij het voor elkaar moet krijgen om al rijdend de bovenkant boven te houden en (ook heeeeeeel belangrijk) om alles en iedereen heel te houden. Tineke weet daarnaast de nodige trucjes om achterop de klappen op te vangen om haar rug te sparen.
In Ostersund hadden we wat pech met onze accomodatie. We zouden hier
in een appartement slapen, maar dit was zo smerig, dat wij niet het gevoel hadden dat we de nacht gezond door zouden komen. Contactadres was het hotel aan de overkant van de straat. Hier hebben we ons beklag gedaan. En na wat heen en weer praten, werd ons een kamer en suite in het hotel aangeboden. Hier is het goed toeven en kunnen we onze 2 nachten Ostersund wel overleven.

Na een welverdiende nachtrust begon onze rustdag Oostersund.
Hier hebben we het streek- openlucht Jamtli bezocht. Binnen in het museum heel veel over de geschiedenis van de streek en de leefgewoonten van de bevolking door de jaren heen. Natuurlijk ook over de Sami en de manier waarop zij met hun rendierkuddes omgaan.
Buiten waren allerlei oude gebouwen uit de hele streek. Dit gedeelte was wel toegankelijk, maar bijna alle huizen waren gesloten. In het echte hoogseizoen is hier van alles te beleven. De huizen zijn dan ook van binnen te bezichtigen, en er lopen acteurs rond die laten zien hoe de bewoners van de betreffende huizen in die tijd geleefd hebben.
Mocht iemand een keer in het hoogseizoen in Ostersund komen, dan is het zeker een aanrader om Jamtli te bezoeken.

En tot slot ......... HET WEER:
We boffen nog steeds. We hebben nog steeds geen druppel regen gezien. Wel dat er dagen waren die gedeeltelijk zeer bewolkt waren, maar geen nattigheid. Vandaag was het een stalend zonnige dag. Warm zelfs.

Met de motor gaat het goed, met ons gaat het goed, wat wil je nog meer?
Doorgaan dus naar de volgende ronde.
Morgen rijden we weer een stukje naar het noorden, Naar Sorsele.

• 10 Juni 2014 - 23:08

Loes:

hoi tineke en ronalnd.

die foto met die beer, net echt!!!!
    jullie boffen echt met het weer,
    bedankt voor die foto met de tijger erop,mag ik
    die gebruiken?

hier is het ook warm, benauwd.
    er zijn ook flinke onweersbuien geweest, wat prachtige
    foto's heeft opgeleverd.

veel plezier,

gr loes

• 11 Juni 2014 - 08:44

Johan En Ine:

Hallo ronald en tineke.
    Zover van huis en dan de efteling tegen komen leuk.
    Overal kom je nederlanders tegen.
    Wat een mooie foto's allemaal wij genieten ervan.
    Gr. Johan en ine