Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu Jokkmokk - Reisverslag uit Jokkmokk, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu

Jokkmokk

Door: T+R

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Tineke

15 Juni 2014 | Zweden, Jokkmokk

Van Arvidsjaur tot Jokkmokk is maar 170 km.
We zijn als eerste even door Moskosel gereden, waar Ronald met Mitsubishi een winterrit gedaan heeft.

Voor de poolcirkel nog even de afslag naar de Storfossen genomen. Volgens de informatie uit Nederland zou dit een mooie waterval zijn. Dan denk je zoiets als in Oostenrijk. Zo'n gigastroom die van de berg af komt denderen.
Niets was minder waar. Het is de rivier de Pite, waar al het smeltwater en het regenwater zich in verzamelt. En dat is in het voorjaar heel veel. Bij de Storfossen valt de Pite 82 meter over 5 km, maar bij de laatste 50 meter over 600 meter lengte. Dus kan je je voorstellen met hoeveel geweld dit water voorbij kwam. Wij vielen in de prijzen, want half juni is dit op z'n heftigst.
(zie filmpje).

Daarna moesten we onderweg nog wel even de hobbel van de poolcirkel nemen. Hetgeen ons uiteraard gelukt is.

Omdat deze route niet zo lang was, waren we 's middags bijtijds in het hotel in Jokkmokk. Ook een plaats waar Ronald met veel wintertestritten geweest is.
Daar wachtte ons een grote verrassing. Van 12 t/m 14 juni was het hier
Sapmi award feest. Allerlei festiviteiten van de Sami bevolking om de mid-zomer te vieren. Achter het hotel was een feestterrein met als middelpunt een hele grote karakteristieke Sami-tent. Het krioelde er van de mensen in Sami-klederdracht uit alle plaatsen uit de wijde omgeving.
Er was ook een podium waar 's avonds authentieke Sami-muziek ten gehore werd gebracht. Voor ons niet altijd zo lekker in het gehoor liggend, maar wel heel authentiek.
We hadden een kamer met zicht op het feestterrein. Dus we vielen met onze neus in de boter. We zaten als het ware op de eerste rij.

De volgende dag eerst naar het Sami-museum Ajtte geweest. Een mooi opgezet museum, waar we veel hebben gezien en geleerd over de Sami-bevolking rond Jokkmokk.
Daarna nog even de oude en de nieuwe kerk van Jokkmokk bekeken.
En natuurlijk door alle voor Ronald vertrouwde straatjes geslenterd.

's Middags nog even richting Vuollerim gereden, om ook de poolcirkel op weg nummer 97 nog een keer over te gaan. Dit was de poolcirkel-overgang waar Ronald honderden keren overheen gegaan is tijdens de diverse winterritten.
We hebben hier een mooie rit door de omgeving aan vast geknoopt.
En wat kwamen we onderweg tegen ????????????????? Zie filmpje.
In totaal 3 stuks. Die kunnen weer afgestreept worden van ons to-do-lijstje.

's Avonds nog een mooie wandeling rond het meer van Jokkmokk gemaakt.
Aan de overkant van het meer kon je goed de echo van de Sami-muziek horen.
Het Sami-festival werd afgesloten met een feestavond voor de jeugd.
Sami (in traditionele kledij) en niet Sami-jongeren door elkaar.
De muzieksoort ging al snel over in een ware Dance-party, waar wij tot 2 uur in de nacht deelgenoot van mochten zijn. Je moet er tenslotte wat voor over hebben om een kamer op zo'n wereldlokatie te hebben.
De nacht in Jokkmokk is trouwens relatief, omdat het hier inderdaad niet meer donker werd. Om 2 uur 's nachts is het daar net zo donker als bij ons 's middags om 5 uur. Het dance-feest zag er dan ook heel raar uit, maar voor de lokale bevolking waarschijnlijk niets bijzonders.

Na een heeeeele korte nacht, ging bij ons de wekker weer om 7 uur voor de volgende etappe naar Levi in Finland.

• 16 Juni 2014 - 11:42

Loes:

hoi, jullie maken mooie dingen mee.

die foto vd waterval, wow, dat is wel een grote waterval.
    dat moet een enorm spektakel zijn.
    en ook de plaatselijke bevolking met hun tradities.

ik vind het leuk om jullie zo te kunnen volgen, benieuwd weer naar
    het volgende verslag.

gr loes

• 16 Juni 2014 - 22:47

Gemma:

Hoi Ronald en Tineke,

Zo te zien is het weer mooi opgeklaard. Leuk die folkloristische festiviteiten.
    Voor Ronald ziet het er in de zomer natuurlijk heel anders uit. Dat is voor hem dan ook leuk, ziet hij het ook eens op een andere manier.
    Groetjes,
    Gemma.