Van Sorsele naar Arvidsaur - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu Van Sorsele naar Arvidsaur - Reisverslag uit Arvidsjaur, Zweden van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu

Van Sorsele naar Arvidsaur

Door: R+T

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Tineke

12 Juni 2014 | Zweden, Arvidsjaur

Gisteren eerst van Ostersund naar Sorsele gereden. Het mooie weer was een beetje op. Voor het eerst deze vakantie hele stukken in de regen gereden. Dus konden we onze nieuwe regenoutfit goed uitproberen. En .... we bleven inderdaad helemaal droog.

Onderweg een tussenstop gemaakt in Vilhelmina. Niet gerelateerd aan onze oud oud oud koningin , maar wel aan een Canadees dorpje Wilhelmina.

Rosita: Ben je er al langsgekomen? Je was gisteren tenslotte ook al op de North Cape. Dat noorderlicht kan je trouwens wel vergeten in de zomer.

Ons Vilhelmina heeft een oude dorpskern, waar vroeger de kerkgangers uit de hele omgeving een paar dagen konden overnachten om de kerkdiensten te bezoeken. In het oude stadhuis is een museum, waar de bevolking allerlei hele oude voorwerpen uit de streek tentoonstellen.
Dit dorp is de bakermat van de "wereldberoemde" Lapp Lisa, die inheemse liederen zong onder eigen gitaarbegeleiding. zij heeft een aantal LP's gemaakt die in het plaatselijk museum te zien zijn (leuk voor Loes en Ingrid).

Vanuit Vilhelmina in de regen door naar het bead en breackfast in Sorsele. Hier zijn we warm ontvangen door Dennis en Janet. Een Engels echtpaar dat een paar jaar geleden "het roer omgegooid" heeft, en vertrokken is naar de Zweedse rust en ruimte om daar een nieuw leven op te bouwen.
Dennis was een motorrijder in hart en nieren die eindeloos over zijn motorbelevenissen kon vertellen. Bij onze komst werd hij smoorverliefd.
Niet op ons hoor, maar ...................... op onze supermooie TROPHY.
In het bed and breackfast hadden we de hele bovenverdieping voor ons alleen. Compleet met ligbad. Dat rustige warme water was een verademing na al die kouwe natte winderige regen.

Vandaag een korte en (bijna) droge rit naar Arvidjaur. We logeren hier in hotel Laponia. Dit is één van de plaatsen waar Ronald vroeger op wintertestrit is geweest. We hebben natuurlijk alle oude plekjes bezocht en nog veel meer. Het lappenwinkeltje met oude vrouwtje, waar Ronald al veel mooie souvenirs heeft gekocht was er nog steeds. Het was wat gemoderniseerd en uitgebreid, maar de oude vrouw (inmiddels 80 jaar) was er nog steeds. We hebben hier onze ogen uitgekeken. Ronald vanwege alle mooie herkenbare dingen en ik omdat ik altijd zo enorm kan smullen van al die mooie hardwerk- en handenarbeidsouvenirs.
Er is inmiddels een 2e zaak geopend aan de hoofdweg. De dochter runt nu de oude winkel en de 2e zaak wordt door de kleindochter gerund. De oude moeder is nog steeds regelmatig in de oude winkel. Zij is deze zaak heel lang geleden begonnen in haar kelder. Daarna uitgebreid naar de woonkamer en de slaapkamer. Daarna volgde de aanbouw en in de schuren op het terrein een winkel in antiekiteiten en curiosa.

We hebben ook Lappstaden bezocht. Dit is een complete woonwijk met houten hutten en huisjes waar de Saami (de Lappen) uit de hele omgeving het laatste weekend van augustus naar toe komen om de oude familiebanden aan te halen en huwelijken, dopen e.d. te vieren. Deze huisjes zijn eigendom van deze families. Het is een echt "woonwijk", en geen museum. De rest van het jaar is de wijk (soort dorpje) verlaten en zijn de huisjes op slot.

Vanavond hebben we rendier en eland gegeten. Pa planka.
Deze gerechten zijn op een houten plank klaargemaakt.
En .............. om je vingers bij op te eten.

Morgen gaan we naar Jokkmokk.
Hier is Ronald heel vaak op wintertestrit geweest.
Ook daar gaan we weer alle voor hem bekende plekjes bezoeken.
Hier verheugen we ons erg op.

• 13 Juni 2014 - 09:22

Gemma:

Hoi Ronald en Tineke,

Jammer dat het mooie droge weer is veranderd in regen. Het is leuk om jullie verslagjes te lezen en er de foto's bij te zien. Afgelopen woensdag had ik het erover met Arna. Ik heb haar beloofd jouw mails door te sturen naar haar. Ik hoop dat je dat goed vindt.
    Doe Dans is inmiddels geboekt en betaald.