Dagje in Nyksund - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu Dagje in Nyksund - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Ronald en Tineke Lang - WaarBenJij.nu

Dagje in Nyksund

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Tineke

23 Juni 2014 | Noorwegen, Andenes

Aangezien de whalesafarie waarschijnlijk niet door zou gaan, hadden we het snode plan opgevat om een stukje te gaan hyken. De eigenaresse van het hotel had een kaartje waar een mooie route op stond. We zouden de korte versie doen, een stukje van ongeveer 4 uur (zei ze). Dat leek ons goed te doen. Dus wij vanmorgen vol goede moed de wandelschoenen aangetrokken en ons verbaasd over de mooie ruige natuur. Het pad was echter niet een uitgezet wandelpad, maar af en toe regelrecht klim en klauterwerk over de steile rotsen. Een cursus "berggeit voor gevorderden" van te voren, had geen overbodige luxe geweest. Toen we na 3 uur het hoogste punt bereikt hadden, en nog niet op een derde van de route waren, hebben we toch maar besloten om terug te gaan. Nu geen klimmen en klauteren, maar glibberen en glijen.

We hadden met een stel Amerikanen tussen 4 en 5 afgesproken in het restaurant, om te kijken of het de moeite waard was voor een lokale visser om ons op zee mee te nemen. Helaas was de wind zodanig hard dat hij het niet verantwoord vond om met ons uit te varen.
Toen maar in het restaurant blijven hangen met het Amerikaanse stel (Roger en Jane) en gezellig zitten kletsen over hun en onze ervaringen.
Het was erg "gezellig". Daarna overheerlijke vis gegeten en op aanraden van de lokale barman de route over de Lofoten nog wat aangepast.
Gisteren hadden we trouwens in ditzelfde restaurant walvis gegeten. Dit is uiteraard geen vis- maar een vleesgerecht. Het heeft ook echt de structuur van vlees en niet van vis. Het was erg lekker.
Vanavond dus kabeljauw en zeeduivel.

Morgen kunnen we pas om half 9 vertrekken omdat de enige uitvalsweg van Nyksund tot die tijd afgesloten is. We moeten om half 7 's avonds bij de boot in Moskenes zijn, vanwaar de boot om half 8 naar Bodo vertrekt.
Daar komen we dan om half 12 aan en hopen daarna nog in het hotel een stukje verderop terecht te kunnen.

• 23 Juni 2014 - 21:56

Loes:

zo ,dat is een flinke klim geweest, wat een mooie natuur.
    dan hebben jullie wel zin in een biertje,na zoveel inspanning.
    het ziet er gezellig uit,nog veel plezier samen.

gr loes

• 24 Juni 2014 - 18:50

Nel Van Oudheusden:

Hoi jongelui,
    Jullie vervelen je echt niet hè! Maar wat zullen jullie af en toe moe zijn.
    Die walvis, die jullie hebben gegeten, lijkt me zoiets als de tonijn in Spanje.
    Als je die vers koopt en braadt als vlees smaakt het ook iets naar vlees, lekker hoor.
    Veel plezier nog verder en goed weer erbij. Moeders.